Άσκηση και παιχνίδι στις αναπτυξιακές ηλικίες εν μέσω Covid-19: Πώς, πόσο και γιατί.

Απρίλιος του 2021… Έναν χρόνο ακριβώς μετά το πρώτο lock down και όλα παραμένουν κλειστά· αθλητισμός, παιδεία, εστίαση. Ο απλός κόσμος θέλοντας να ξεφύγει από όλη αυτή την κατάσταση και ψάχνοντας τρόπους εκτόνωσης αλλά και αιτίες εξόδου, έχει επιδοθεί στο περπάτημα, στο ποδήλατο, στο τρέξιμο και όσοι μπορούν στο τένις, καθώς δεν έχει απαγορευτεί.

Υπάρχει ωστόσο, μια σημαντική κατηγορία ανθρώπων με την οποία δεν έχουν ασχοληθεί ουσιαστικά, οι λαμβάνοντες τις αποφάσεις.

Πρόκειται για τα μικρά παιδιά, που κανείς δεν αναρωτιέται πώς περνούν την ώρα τους, εν μέσω lock down. Οι αυριανοί πολίτες βρίσκονται στο περιθώριο και έρχονται αντιμέτωποι με την απαγόρευση στην πιο αγνή και τρυφερή περίοδο της ζωής τους.  Το «μην βγεις έξω» είναι κυρίαρχο στην καθημερινότητά τους.

Στο σημερινό μας άρθρο θα ασχοληθούμε με την άσκηση στις αναπτυξιακές ηλικίες και στο πώς, πόσο και γιατί θα πρέπει να γυμνάζονται τα παιδιά  σε αυτές τις ηλικίες.

Δυστυχώς τα παιδιά μας, δεν έχουν την πολυτέλεια που είχαμε εμείς να μεγαλώσουμε στους δρόμους και στις αλάνες. Όλοι μας κουβαλάμε σημάδια στα γόνατα από τα παιδικά μας χρόνια. Σημάδια από τις πτώσεις μας με το ποδήλατο, τα ντέρμπι στο ποδόσφαιρο ή στο μπάσκετ στις τσιμεντένιες αυλές των σχολείων μας, το κρυφτό, το κυνηγητό και τόσα άλλα αυτοσχέδια παιχνίδια στους δρόμους και στις αλάνες με τους φίλους μας στα οποία επιδιδόμασταν από το πρωί μέχρι το βράδυ.

Τα παιδιά σήμερα, σε μια περίοδο που οι ακαδημίες και τα γυμναστήρια είναι κλειστά, καθώς θεωρούνται εστίες υψηλής μετάδοσης του ιού, έχουν παρασυρθεί τα περισσότερα από τα διαδικτυακά μαθήματα και έχουν απορροφηθεί από τα τάμπλετ  και τους υπολογιστές. Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει συνήθειες, που τείνουν να γίνουν εξαρτήσεις, από τις οποίες θα δυσκολευτούν ή και δε θα καταφέρουν να απαλλαγούν, ακόμη και μετά την επιστροφή στην κανονικότητα.

Αυτή η αποχή από την άσκηση έχει αρνητικές συνέπειες για τα παιδιά μας όπως:

  1. αυξημένα ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας
  2. προβλήματα ορθοσωμίας (κακή στάση σώματος)
  3. προβλήματα άγχους, αυτοπεποίθησης και κοινωνικοποίησης

Σύμφωνα με έρευνες, τα παιδιά που μεγαλώνουν κάνοντας κάποιο άθλημα, παραμένουν δραστήριοι και ως ενήλικες, προστατεύοντας και θωρακίζοντας την υγεία τους τόσο σωματικά όσο και ψυχικά. Είναι, επομένως, σημαντικό τα παιδιά να ασκούνται 60 περίπου λεπτά την ημέρα ή μέρα παρά μέρα σε οργανωμένη άσκηση ή δύο ώρες περίπου τη μέρα σε μη οργανωμένη φυσική δραστηριότητα (παιχνίδι), (ACSM, 2006; 2007; BASES, 2010; Tremblay et al., 2011).

Σήμερα και ειδικότερα τώρα την περίοδο της πανδημίας, η φυσική δραστηριότητα των παιδιών είναι επιβεβλημένη, αν θέλουμε να διατηρήσουμε, τουλάχιστον, ή και να βελτιώσουμε τη νοητική, συναισθηματική και σωματική τους υγεία.

Η άρρηκτη σύνδεση της άσκησης με την υγεία του ατόμου σε όλα τα επίπεδα είναι τέτοια που θεωρείται ως η καταλληλότερη μη φαρμακευτική παρέμβαση για την πρόληψη και την αποκατάσταση των χρόνιων παθήσεων όπως είναι η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτης κ.ά.

Επιπλέον, αρκετές έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά – έφηβοι και ειδικότερα τα κορίτσια που ασκούνται συστηματικά, έχουν μεγαλύτερη οστική πυκνότητα και λιγότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν οστεοπόρωση στο μέλλον, (Kohrt, Bloomfield, Little, Nelson,& Yingling 2004).

Επίσης, η βελτίωση και διατήρηση της αερόβιας ικανότητας σε ένα καλό επίπεδο σε αυτές τις ηλικίες  είναι απαραίτητη για την λειτουργία του καρδιοαναπνευτικου συστήματος, ενώ η διατήρηση και ανάπτυξη μιας καλής μυϊκής μάζας βελτιώνει σημαντικά τη λειτουργικότητα του σώματος και τον βασικό μεταβολισμό.

Συνοψίζοντας, θα λέγαμε ότι τα οφέλη της άσκησης στην παιδική ηλικία είναι:

  1. ανάπτυξη υγιούς μυοσκελεκτικού συστήματος
  2. αύξηση καρδιαγγειακής αντοχής
  3. βελτίωση στάσης σώματος
  4. βελτίωση ευλυγισίας, συντονισμού, ισορροπίας, αντίληψης χώρου
  5. έλεγχος σωματικού βάρους
  6. αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση, κοινωνικοποίηση
  7. μείωση άγχους και άμβλυνση της πιθανότητας εμφάνισης κατάθλιψης στο μέλλον

Παρακάτω θα σας δώσω μερικές προτάσεις για κάποια παιχνίδια που μπορούμε να οργανώσουμε και να παίξουμε στο σπίτι με σκοπό να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτύξει τις ικανότητες του προσανατολισμού, της αντίληψης, της ισορροπίας και της αντίδρασης.

Παιχνίδι 1: Στήνουμε ένα στίβο μάχης στο σπίτι με μαξιλάρια και υλικά που διαθέτουμε και φτιάχνοντας μία ιστορία ζητάμε από το παιδί να περάσει ανάμεσα από τα εμπόδια.

Παιχνίδι 2: Φτιάχνουμε δύο μεγάλους κύκλους στο έδαφος (στεφάνια, με ταινία κτλ) και ζητάμε από τα παιδιά να μας φέρνουν αντικείμενα μέσα από το σπίτι με την οδηγία να τα τοποθετήσουν στον κύκλο σε συγκεκριμένο χρονικό όριο. Σκοπός είναι να αντιδράσει το παιδί στον χρόνο που του δόθηκε, φέρνοντας το σωστό αντικείμενο.

Παιχνίδι 3: Κλείνουμε τα μάτια στο παιδί με ένα μαντήλι και στήνουμε στο χώρο παιχνίδια σκόρπια και το κατευθύνουμε με τις λέξεις κρύο – ζέστη. Η λέξη κρύο αντιστοιχεί στο ότι το παιδί βρίσκεται μακριά από το αντικείμενο ενώ ζέστη πως είναι κοντά. Σκοπός είναι να περάσει χωρίς να ακουμπήσει τα αντικείμενα.

Παιχνίδι 4: Παίρνουμε ένα καλσόν και βάζουμε μέσα ένα λεμόνι. Στη συνέχεια στήνουμε μπουκάλια με νερό στο πάτωμα, φοράμε το καλσόν στο κεφάλι του παιδιού, με το λεμόνι να βρίσκεται στη κορυφή του κεφαλιού και λέμε στο παιδί να ρίξει τα μπουκάλια έχοντας τα χέρια του πίσω.

Στις αναπτυξιακές ηλικίες το παιχνίδι χρησιμοποιείται για την εκμάθηση βασικών κινητικών δεξιοτήτων. Για τον λόγο αυτό και τα παιχνίδια που αναφέρονται παραπάνω είναι παιχνίδια αντίδρασης και αντίληψης του χώρου, του χρόνου αλλά και βελτίωσης της ισορροπίας. Τα συγκεκριμένα παιχνίδια είναι κατάλληλα από την ηλικία των 4 χρόνων και πάνω. Για μικρότερες ηλικίες, ενδείκνυται το ελεύθερο παιχνίδι.

Για τις ηλικίες της προ εφηβείας και της εφηβείας ένα απλό πρόγραμμα με βασικές ασκήσεις μπορεί να είναι το εξής:

  • Ασκήσεις κορμού όπως κοιλιακοί και ραχιαίοι
  • Ασκήσεις ισορροπίας και στήριξης όπως σανίδες
  • Ασκήσεις ενδυνάμωσης είτε με λάστιχα, ιμάντες είτε με το σωματικό βάρος όπως push ups, squat
  • Πολυαρθρικές ασκήσεις που ενεργοποιούν περισσότερες μυικές ομάδες

Προτεινόμενα σετ 2-3 σε κάθε άσκηση με αντίστοιχα 12-15 επαναλήψεις στο κάθε σετ.

Διάλειμμα 45΄΄ – 1΄ ανάμεσα στα σετ.

ΠΡΟΣΟΧΗ στον τρόπο εκτέλεσης για την αποφυγή τραυματισμών.

Παν μέτρον άριστον

Υ.Γ. : Στην Ελλάδα του σήμερα το κράτος μειώνει τις ώρες άσκησης στα σχολεία. Οι γονείς σταματάνε τα παιδιά τους από τον αθλητισμό γιατί πρέπει να αφοσιωθούν στο διάβασμα. Τα μεγαλύτερα παιδιά κόβουν δραστηριότητες και παιχνίδι για να κάνουν φροντιστήρια.

Γονείς,

φροντίστε τα παιδιά σας να έχουν ένα υγιές ψυχικό και σωματικό μέλλον με τον πιο οικονομικό τρόπο.

Φροντίστε να προσφέρετε στην κοινωνία χρήσιμους πολίτες…

ΜΕ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ…

ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ «ΜΙΚΡΟΥΣ ΗΡΩΕΣ» ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ ….

Μιχάλης Σταματάκης

ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής

MSc Άσκηση για υγεία και ποιότητα ζωής.


Πηγή: DAILYcrete.gr

Σχετικές Εικόνες: